lördag 4 april 2020

Mormors gluten och mjölkfria mockarutor.

Detta recept har jag använt mig av i ca 35 år och jag tycker fortfarande att dom är utsökt goda.

Mockarutor.

Ingredienser:
3 ägg
3 dl socker
1 msk kakao
41/2 dl glutenfritt mjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
150 gram smält mjölkfritt margarin
1dl kokosmjölk 
1/2 dl rismjölk

Glasyr:
200 gram florsocker (ca 3 dl)
50 gram smält margarin (mjölkfritt)
2 tsk vanlijsocker
4 msk starkt kaffe
2 msk kakao

till garnering: kokosflingor

Börja med att smälta margarinet.
Vispa samtidigt äggen och sockret vitt och pösigt.( det går bra att minska på sockermängden om man inte vill ha så mycket socker)
Blanda alla torra ingredienser.
Häll över mjölken i det varma smöret och fäll ner mjölblandningen och mjölkblandningen växelvis i äggvispet.
Töm upp smeten på en bakplåtspappersklädd plåt. Min plåt är 35x35 cm men det går även att ha en lite mindre eller större. Grädda kakan i 225 graders ungsvärme ca 15 minuter i mitten på ugnen men kolla efter lite tidigare om du har större plåt och därmed tunnare kaka.
Ta ut kakan ur ugnen och laga glasyren. jag brukar lägga allt i matberedaren och köra på för fullt, då är den klar på ett ögonblick.
När kakan fortfarande är varm (inte för varm) kan man hälla på glasyren och breda ut den jämnt över kakan.

Låt inte glasyren stelna för mycket innan du strör på kokosflingor för då fastnar de inte i glasyren.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar